کسب بهترین ها در دنیا و آخرت

کسب بهترین ها در دنیا و آخرت

فهرست مطالب

صوت این محتوا

متن این محتوا

کسب بهترین ها در دنیا و آخرت

خداوند در آیات 200 و 201 سوره ی بقره می فرمایند : « گروهی از مردم کوتاه فکر می گویند : پروردگارا به ما کالای زندگی عطا کن و آنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست ؛ و گروهی از آنان می گویند : پروردگارا به ما در دنیا و آخرت نیکی عطا کن و ما را از عذاب آتش نگه دار . »

با توجه به این آیات درمیابیم که درخواست گروه اول فقط محدود به زندگی دنیا می شود اما در مقابل ، علاوه بر درخواست خیر و نیکی در دنیا به آخرت نیز توجه داشته و خواهان بهترین و نیک ترین اتفاقات هستند .

همچنین در آیه ی 202 ادامه می دهند که : « اینان هستند که از آنچه به دست آورده اند نصیب و بهره ی فراوانی دارند و خداوند حسابرسی سریع است . »

بنابراین افرادی که صرفا دنیا را ملاک قرار می دهند در آخرت بهره ای به آن ها نمی رسد . این افراد در زمره ی کسانی هستند که به هر ترتیبی و از هر طریقی به فکر کسب پول می باشند ؛ حتی راه های ناصوابی مانند دزدی و …

توجه به دنیا از نظر خدواند امر ناشایستی نیست ؛ اما در معیار قرار ندادن آخرت و عدم توجه به آن ممکن است انسان را از مسیر درست خارج کند .

بدیهی است که که برای رسیدن به اخرت ابزاری جز دنیا در اختیار نداریم . بهتر است در این بازه ی زمانی حضورمان در دنیا ، در کنار رسیدگی به امور دنیایی ، اخرت را نیز در نظر داشته باشیم .

اولیا و بزرگان دینی مانند پیامبران و امامان نیز در دنیا مقام و جایگاه والایی داشتند و همچنین از نظر مالی در گروه افراد غنی قرار می گرفتند ؛ مانند حضرت سلیمان و سایر انبیا …

در نتیجه بزرگان دینی نیز در دنیا خواهان زندگی توام با آرامش ، رفاه و جایگاه عالی بودند اما در کنار آن ، با خیر و نیکی ، خداپستی ، رفتار و منش پسندیده ، آخرت را نیز مدنظر قرار می دهند .

توجه به آخرت باعث می شود که در امور دنیا غرق نشده و از یاد خداوند غافل نشویم به علاوه رفتار و کردار

درست و خیرخواهانه ای داشته باشیم . رفتاری بدون خساست ، بدون غرورورزی و …

شاید دلیل دست نیافتن ما به نعمت های دنیا و زندگی توام با رفاه و آسایش ( حتی در صورت داشتن نیات نیک ) عملکرد ضعیف و ذهنیت های نامناسب خودمان باشد . به همین دلیل است که این خیر آنی شامل حال همه ی انسان ها نمی شود .

لازم است با تلاش ذهنی و عملی مسیر رسیدن به خیر را هموار کنیم و به میزانی که ذهنیت خوبی نسبت به خدا ، خودمان و مردم داشته باشیم می توانیم از این نعمات بهره مند شویم .

آموزش‌های مرتبط با این محتوا

دوره‌های مرتبط با این محتوا

دیدگاهتان را بنویسید