نحوه ساخت دوره آموزشی

نحوه ساخت دوره آموزشی

فهرست مطالب

صوت این محتوا

متن این محتوا

 

نحوه ی ساخت دوره ی آموزشی

مهم ترین و پایه ای ترین نکته برای ساخت یک محصول آموزشی مانند دوره ی آموزشی یا کتاب و … ، شناخت مخاطب است ؛ چنین محصولی باید بر اساس شناخت مخاطب ( مخاطب شناسی ) طراحی و تولید شود .

بنابراین محصولی که صرفا مشابه محصولات و سرفصل های همکاران باشد از نظر مخاطب ما کاربردی نمی باشد . به عنوان یک مدرس لازم است تا با توجه به مخاطب هدف و براساس سوالات ، اشتباهات و خواسته های آن ها محتوا ساخته و به صورت های مختلف مانند کتاب ، کلاس یا مشاوره ، دوره ی آموزشی و … ارائه دهیم . در واقع برای تولید دوره ی آموزشی باید نسبت به نیاز مخاطب شناخت داشته باشیم .

اساسا به دوره ای آموزشی گفته می شود که برای مخاطب کاربردی باشد و به سوالاتش پاسخ دهد ، اشتباهاتش را پوشش داده و همچنین موانع ذهنیش را برطرف کند .

 منظور از مخاطب شناسی این است که بدانیم مخاطبان ما چه کسانی هستند و چه نیاز هایی دارند سپس موارد گفته شده را نسبت به آن ها در نظر داشته باشیم .

به طور مثال ممکن است مخاطبان یک معلم پایه ی ششم ابتدایی ، دانش آموزان آن پایه باشند در این صورت محتوایی که نیاز های یک همکار پایه ی ششم را تامین کند برای چنین مخاطبی کاربردی نمی باشد . محتوایی برای یک دانش آموز کاربردی است که سبب شود در درسی مانند ریاضی ، نمره ی خیلی خوب را دریافت کند .

پس محصول آموزشی وسیله ای برای رسیدن مخاطب به نتیجه یا خواسته و هدفش است .

بنابراین نیاز است که همواره تصویری از نتیجه را به مخاطب نشان داده و محصول آموزشی خود را به عنوان پلی برای رسیدن به آن نتیجه معرفی کنیم .

در کنار خواسته های مخاطب ، شناخت مواردی که موجب ایجاد ترس و دیگر احساسات منفی در وی می شود نیز می تواند در تولید محصول کمک کننده باشد .

به عبارت دیگر می توان عنوان کرد که محصول آموزشی ما علاوه بر آن که مخاطب را به خواسته اش می رساند می تواند آن را از موقعیتی که از آن فرار می کند حفظ کند .

پس به عنوان مدرس باید توجه داشته باشیم که در کنار توضیحاتی مانند تعداد سرفصل ها و زمان یک دوره ی آموزشی و … موارد مهم تری مانند خواسته ها و نیاز های مخاطب ، ترس ها ، سوالات و مواردی از این قبیل را بیشتر مد نظر داشته باشیم . همچنین بر روی نتایج پررنگ تر مانور داده و محصول را به عنوان ابزاری برای رسیدن مخاطب به آن نتیجه ی مطلوب معرفی کنیم .

 

 

آموزش‌های مرتبط با این محتوا

دوره‌های مرتبط با این محتوا

دیدگاهتان را بنویسید