دعای حضرت ایوب که از مشکلات نجاتش داد

دعای حضرت ایوب که از مشکلات نجاتش داد

فهرست مطالب

صوت این محتوا

متن این محتوا

دعای حضرت ایوب که از مشکلات نجاتش داد

در دو سوره ی صاد و انبیا ، دعاهای حضرت ایوب ( ع ) آورده شده است . در آیه ی 83 سوره ی انبیا آورده شده است که : « به یاد آور ایوب را آن زمان که پروردگارش را ندا داد که همانا به من آسیب رسیده و تو مهربان ترین مهربانانی . »

و در ادامه ی همین آیه می فرماید : « پس دعاهای او را مستجاب کردیم و ضرر و سختی را از او برداشتیم و خاندانش را به او بازگرداندیم و همانندشان را نیز با ایشان همراه کردیم تا هم رحمتی از سوی ما باشد و هم پند و تذکری برای عبادت کنندگان . »

آیات گفته شده از سوره ی انبیا آورده شده است که در ان ها حضرت ایوب ( ع ) با خداوند رازونیاز کرده و به درگاه او دعا می کند .

در آیه ی 41 سوره ی ص نیز دعای دیگری از ایشان قرار دارد . در این آیه و چند آیه بعد از آن آمده است که:  « و بنده ی ما ایوب را یاد کن آن گاه که پروردگارش را ندا داد که شیطان مرا به رنج و عذاب آورده است . به او گفتیم پای خود را بر زمین بزن تا از زیر پای تو چشمه ای جاری کنیم و … »

با بررسی دعاهای حضرت ایوب متوجه می شویم که ایشان خداوند را بری و منزه و همچنین مهربان دانسته که ضرری از جانب پروردگار به ایشان رسیده نشده است . حضرت به خداوند می گوید : « به من ضرر رسیده است و تو مهربانی و لطف و رحمتت شامل ما می شود و در دعای بعدی می فرماید : شیطان مرا عذاب می دهد و با سُخره ی سختی هایی که متحمل شده ام به من ضرر رسانده است .

دعاهای حضرت ایوب ( ع ) را به دو صورت می توان بررسی کرد :

مورد اول این است که سختی های حضرت ایوب به دلیل عملکرد اشتباه خودش به او رسیده است .

چرا که با توجه به سخن خداوند هر آنچه از خیر به ما می رسد از پروردگار است و هر آنچه از شر به ما رسیده

است ناشی از اشتباهات خودمان است .

مورد دوم این است که رنج حضرت را امتحان و آزمایش خداوند در نظر بگیریم . ممکن است خداوند بنا به حکمتش افرادی را مورد آزمایش قرار دهد که این آزمایش ها به عملکرد انسان ارتباطی نداشته باشد .

چنین آزمایشاتی با مسائلی پدیدار می شود که لازم است برای برطرف شدن آن چاره ای اندیشیده و همچنین عملکرد مناسبی داشته باشیم تا برطرف شوند .

انسان ها در مواجهه با سختی ها عملکرد متفاوتی از خود نشان می دهند . ممکن است تعدادی از ما در برخورد با رنج و سختی ناامید شویم ، خداوند یا عوامل مختلفی را عامل ایجاد چنین رنجی بدانیم و واکنش هایی از سر عجز نشان دهیم ،

 اما دسته ی دیگر عملکرد متفاوتی خواهیم داشت . دسته ای که در مواجهه با مشکلات ،بدون مقصر دانستن عوامل بیرونی ، علت را جست و جو کرده و کارهایی در جهت رفع آن انجام می دهیم تا سختی برطرف شده و پیشرفت حاصل شود .

ممکن است هدف از چنین آزمایش هایی ، شناساندن پتانسیل ها یا استعداد های پنهانمان به خودمان باشند . چرا که در چنین شرایطی و در محدودیت بیشتر و بهتر از آن ها استفاده می کنیم و این نیز خیر است .

بنابراین از نگاه حضرت ایوب ، هیچ رنجی از جانب خداوند بر او وارد نشده است ، همچنین علت این سختی ها ممکن است به دلیل اشتباهات خودش یا آزمایش الهی باشد که در هر دو صورت با دعای ایشان ، برطرف گردید و لطف خداوند شامل حالشان شد .

این داستان می تواند برای ما نیز درس و عبرتی شود که در مواجهه با مشکلات به جای مقصر دانستن دیگران علت را پیدا کرده و به درگاه خداوند دعا کنیم و از او یاری بخواهیم .

آموزش‌های مرتبط با این محتوا

دوره‌های مرتبط با این محتوا

دیدگاهتان را بنویسید